CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Selasa, 2 Mac 2010

jalan-jalan tengok orang kampung berubat...

nih sebelum buka sem 6. akhir tahun lepas la. masa tuh aku macam biasa pi jalan-jalan umah akak sulung aku kat Slow Machang. biasa la, tengok2 anak sedara yang dah makin membesar.. dah tinggi drpd aku pun ada.. hahahahahhaha.
pada petang tuh Che Daud, pak mentua akak aku ajak aku pi tengok orang main teri ( MAIN PUTERI)..
EXCITED jugak tuh.. aku pun trus setuju. aku mmg xpernah tgk org main teri secara live depan mata.
benda nih main malam.hmm... bimbang plak kot2 mak aku bebel kalu balik lewat...
aku tanya Che lagi , umah sapa yg kita nk pi?
Che gtau umah ayah Mak Da. owh... besan Che la tuh... ibu kpd Mak Da yang sakit.
Mak Da nih biras akak aku. umah dia tepi umah akak aku jer.
ngan anak-anak Mak Da aku memang baik.
so, sebelum Maghreib aku pulang ke umah dan gtau Mak aku pasal hajatku tuh... mujur la mood beliau baik. hehehehehe..
setelah aku explain panjang lebar. dia pesan, jangan balik lewat sgt...
bukan apa, keesokan harinya aku akan naik bus ke USM coz ada latihan Tahunan  PALAPES.
lepas Maghjrib aku bertolak ke umah akak aku.
tempat main teri tuh Gelang Mas, tak la jauh sangat.malam tuh kitaorg pi 3 buah motorsikal.
BEST tuh.. aku bawak Che n  Jerul. anak Mak Cik.

 
 

sampai jer umah Che Soh ( besan che Daud), kami trus dihidangkan dengan makan malam. kebetulan tak makan lagi. So, BEDAL jer la. huhuhu..
sempat lagi bergurau senda dan melawak. memang seronok coz jarang-jarang sekali dapat makan gini.

 
  

sebaik jer sampai. geng main teri nih terus buat persiapan mereka. keje tuh keje jugak, ape-ape hal, makan DULU... then sambung keje lagi. aku nak cerita apa yang mereka buat pun aku tak arif sangat pasal benda nih. huhuhuhu




antara makanan yang digantung...



yang nih plak bahan untuk berubat.. antaranya pulut kuning, telur, bertih beras....
yang paling unik, ada bara api... huhuhuhu




Tok Minduk sedang baca mantera yang berkenaan diiringi muzik main teri.



  

orang tua yang pakai kain merah pulak jadi PELUPA...



yang terbaring nih plak ibu Mak Da tadi. dipercayai sakit yang berpunca daripada makhluk halus.
PELUPA ada bgtau namanya, tapi aku lupa.. huhuhuhuhu




lihat lah sendri bagaimana pesakit yang x larat berjalan, tiba-tiba boleh bangun plak...
huhuhuhu.. musykil jugak aku nih....

setakat nih dulu aku kongsi cerita nih...
ada banyak lagi sambungannya. bayangkanlah upacara nih start pada pukul 9 mlm dan berakhir pukul 5 pagi... huhuhuhu....


1 ulasan:

RaHmAhAkAR... berkata...

mcm best je kan..any way..contineu lah kalo da masa...